måndag 11 februari 2013

Träning ger färdighet. :)

Jag är i valet och kvalet om att starta med Dimma i lydnads klass 1 till sommaren. Det är så svårt och veta om vi är redo. Först och främst vet jag inte riktigt hur det går till på en tävling, så måste boka in och fara och titta på några till våren. Sedan så har vi en bit kvar med alla moment tills vi är redo, skulle jag tro. Men jag tycker att det bara går bättre och bättre och att Dimma börjar förstå vad jag är ute efter. Så tiden får utvisa hur det går för oss och om det blir någon start i lydnad detta år. :)

Linförighet alltså fotgående med koppel har vi svårare med än utan koppel, så vi måste träna träna....
Jag har lärt om ställande under gång till ett hopp-stå eller vad man nu ska kalla det, eftersom att hon inte förstod att hon skulle stanna på en gång. Hon brukade smyga sig fram några steg tidigare eller lägga sig istället. Men nu tycker jag att det ser mycket bättre ut, det är kvar lite finslipa bara.
Sedan måste jag köpa mig en riktigt träapport så vi kan träna in det, måste bara ta reda på vilken storlek som gäller. 
Något som jag tror kan bli problem på en tävling är att hon måste vara fokuserad så länge utan att få sin belöning, så måste komma på hur vi ska lösa det,
hon måste även kunna hålla 100% fokus på mig även fast det är massa andra hundar runt om kring. 

En film när vi tränar hopp-stå.



En film när vi tränar fjärrdirigering


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar