fredag 5 april 2013

Träningen går framåt!!

Nu var det ett tag sedan jag skrev här återigen, men ska jag vara ärlig så hade jag glömt bort att jag hade bloggen, haha men Julia som jag har börjat träna med påminde mig, hon tyckte det var dags att uppdatera vad vi gör å lägga ut nån film och så på vad vi gör och hur det går. :) Är väl bara och göra som hon säger.

Träningen går framåt tycker jag, Dimma verkar tycka det blir roligare och roligare med Lydnad vilket i sin tur gör att jag också tycker det blir roligare. Vi tränar mycket mera nu än förut, speciellt nu när man kan börja vara ute mer och mer och är så roligt att träna med alla andra duktiga hundmänniskor också. Förut så var det bara jag och Dimma i stort sett, men en träning ger så mycket mer att träna med andra,  granskande ögon och kritik är bara positivt och väldigt viktigt för att utvecklas och bli bättre. Sen tycker jag att det är jätteroligt och viktigt att se hur andra tränar sina hundar, man får en helt annat tänk och jag tycker det är viktigt att se olika sätt och hundar i sin träning och utveckling, på så sätt kan man själv ta del av en del knep för att få sin träning ännu mera effektiv. 

På morgonen var jag och Julia och tränade en stund, ååå så bra det gick. Jag försökte belöna henne med mig själv i stället för med godis, och vi har nu börjat träna hennes uthållighet i momenten utan att få så mycket belöning. Jag tyckte hon skötte sig super bra fast så klart finns det finslip man kan träna upp och vara ännu mera petig, men just idag så var det ju bara ett test att se om hon orkade hänga med utan godis, vi kommer att utöka längden på momenten och lägga i fler moment snart så kanske vi kan starta i en tävling snart förhoppningsvis. 

Filmen visar när vi tränar uthållighet och moment efter varandra utan någon jättestor belöning, så vi förbereder oss för att kunna starta i en tävling där vi måste klara oss en längre tid utan godis eller lek som belöning. Så en liten bit tycker jag att vi kommit i alla fall. 


Jag tror att Dimma är närmare en start i lydnad än jag, haha, jag kommer vara så sjukt nervös och osäker, men det går väl över när vi blir säkrare. Vi får se vad som händer framöver. !


2 kommentarer: