söndag 5 maj 2013

Tollarträff med jaktträning!!!

Jag och Dimma har varit i ritsemfjällen i veckan hela fem dagar vi åkte på söndag och kom hem på torsdagkväll, vi hann med massa skoteråkning och pimpelfiske och mys i stugan, helt underbart. Men fem dagar utan hundrtäning kändes för länge, men kanske det som behövdes. Det kommer lite bilder från fjällen i ett senare inlägg.

Idag har vi varit på tollarträff i Piteå i fina fagervik, det var ca 15 tollare med familjer. Jag och Julia med hundarna Dimma och Hugo packade väskorna å laddade upp för en rolig och lärorik dag med jaktträning, som vi var stora nybörjare i. Först hade vi en genomgång om vad dagen skulle erbjuda och vi fick veta dom olika stationerna. Sedan var det bara att sätta igång. Vi började med att lukta och busa på lite änder, vilket var väldigt spännande och roligt och LÄSKIGT på samma gång, men efter ett tag så kunde Dimma bära anden en liten bit, men att hon skulle apportera den till mig hade jag inte som krav eftersom att det var bara tredje gången som vi provade med fågel.
Sedan var det dags att prova själva tolling delen, vi gömde oss bakom nätet å jag kastade leksaken en bit ifrån mig å hon skuttade farm å hämta leksaken å kom tillbaka med den, superroligt juu, :)
Efter det var det dags att testa dummy apportering och dummy med harskinn, vi satt först och tittade ett tag och jag märkte att hon vart mer och mer taggad, hon börja till och med pipa och skaka lite, vilket är väldigt ovanligt för Dimma, till slut var det våran tur, och vilken fart det var på henne, verkligen helt galen hon måste måste varit jättetaggad.
Sedan tog jag och Julia och så klart hundarna en mat och kaffepaus och efter det fortsatte vi med lite vattenapportering, även detta tyckte Dimma var as roligt, äntligen fick hon bada efter hela vintern. Detta fick avsluta dagen. På med ett värmande täcke och in i bilen för att åka hem.

Idag har jag även kommit fram till att Dimma måste vara väldigt nära löp nu, eftersom att grabbarna var väldigt intresserad av henne och där hon suttit och lämnat efter sig go lukt, men än så länge är de inge blod.

Inte nog med att vi varit i skogen hela dagen på tollarträffen så kunde jag inte hålla mig, utan åkte på sista inomhusträningen på hundarenan för vintern, vi tränade lite lydnad och lekte agility proffs, :) så nu lär lilla damen sova så gått hela natten. :)


Julia och Hugo undersöker anden.

Dimma tvekar inte en sekund att kasta sig ut i vattnet å hämta dummyn, :) 

Hon kom även tillbaks med den i samma fart. :) 
Snyggaste tjejen älskade dummyn med harskinn :) 

Tina och Teo visar hur man ska göra. :) 

Hanna och Texas ställer in siktet på anden!

Dimma tyckte anden var lite läskig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar